Iστορία 历史

Η Αρχαία Γνώση ενός Απλού Συμβόλου

Η τέχνη του Τάι Τσι βασίζεται στη φιλοσοφία που παρουσιάζεται στο σύμβολό του. Προκειμένου κάποιος να κάνει καλύτερη και πιο γόνιμη πρόοδο στην εκπαίδευσή του, πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να ερευνήσει το κρυμμένο νόημα σε αυτό το απλό σύμβολο. Αυτό το σύμβολο είναι επίσης γνωστό ως το σύμβολο "Γιν / Γιανγκ". Είναι ένας κύκλος που χωρίζεται σε δύο ίσα μέρη από μια κυματοειδή γραμμή με ένα τμήμα σκιασμένο (Γιν, 陰 - Yīn) και το δεύτερο χωρίς σκίαση (Γιάνγκ, 陽 - Yáng). Το σκιασμένο τμήμα έχει μία άσπρη κουκκίδα στο κέντρο και το τμήμα χωρίς σκίαση έχει μία μαύρη κουκκίδα στο κέντρο.

Για να μελετήσετε το σύμβολο του Τάι Τσι, πρέπει να ξεκινήσετε διευκρινίζοντας τα τέσσερα πιο σημαντικά συστατικά του συμβόλου: 1) τον εξωτερικό κύκλο, 2) τα ψάρια yin/yang, 3) τα μάτια των ψαριών και 4) την κυματιστή γραμμή που χωρίζει τον κύκλο σε δύο ψάρια.

Ο εξωτερικός κύκλος

Οι αρχαίοι Κινέζοι συχνά χρησιμοποιούσαν τον κύκλο για να αναπαραστήσουν τον ουρανό σαν χαρακτηριστικό της συνεχούς μεταμόρφωσης και το τετράγωνο χρησιμοποιούνταν για να αναπαραστήσουν τη γη και τη χαρακτηριστική σταθερότητά της. Ως εκ τούτου, ο κύκλος στο σύμβολο Τάι τσι αντιπροσωπεύει τον ουρανό και το σύμπαν.

Από μια φιλοσοφική σκοπιά, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν έναν κύκλο για να αντιπροσωπεύσει τα άυλα και φανταστικά, όπως η κυκλοφορία, η μετατροπή και η εξέλιξη στη ζωή. Εδώ είναι μερικοί τρόποι που μπορούμε να δούμε τον κύκλο:

α. Ο κύκλος αντιπροσωπεύει όλα όσα υπάρχουν σε ένα κυκλικό σχήμα. Στη ζωή, βλέπουμε τον κύκλο της γέννησης, της ωριμότητας και του θανάτου. Η Γη είναι συνεχώς σε τροχιά γύρω από τον ήλιο και όλα τα αστέρια στο ηλιακό σύστημα. Κανείς δεν μπορεί να σταματήσει αυτό το φαινόμενο.

β. Ο κύκλος αντιπροσωπεύει όλα όσα υπάρχουν κυρίως σε ένα στρογγυλό σχήμα σώματος. Όλες οι μορφές ζωής στη γη υπάρχουν κυρίως σε στρογγυλά σώματα όπως και όλοι οι πλανήτες στο ηλιακό μας σύστημα.

γ. Οι κύκλοι είναι στενά συνδεδεμένοι με σπειροειδείς κινήσεις. Αυτό αντιπροσωπεύει τη δραστηριότητα. Η δραστηριότητα είναι το βασικό χαρακτηριστικό του σύμπαντος. Δεδομένου ότι ο κύκλος αντιπροσωπεύει το σύμπαν και είναι ενεργός, επομένως, όλα όσα υπάρχουν σε αυτό το σύμπαν πρέπει να είναι σπειροειδή και ενεργά. Αυτό είναι το μυστικό νόημα του κύκλου.

Οι ασκούμενοι του Τάι Τσι κατάλαβαν το μυστικό νόημα πίσω από τον κύκλο. Ως εκ τούτου, όλες οι ατομικές κινήσεις του Τάι Τσι είναι κυκλικές, απαλές και συνεχείς.

Οι κλασσικοί του Τάι Τσι είπαν :

"Όλες οι κινήσεις ρέουν σαν κύματα ωκεανού, η μία μετά την άλλη."

Τα ψάρια Yin και Yang

Στο  σύμβολο του Τάι Τσι ο κύκλος χωρίζεται σε δύο ίσα μέρη που μοιάζουν με δύο ψάρια. Το σκιασμένο τμήμα ονομάζεται Ψάρι Γιν. Αντιπροσωπεύει την αδράνεια. Το μη σκιασμένο τμήμα ονομάζεται Ψάρι Γιανγκ. Αντιπροσωπεύει τη δραστηριότητα. Τα ψάρια έχουν το ίδιο μέγεθος και το κεφάλι του ενός συνδέεται με την ουρά του άλλου. Αυτό το σχέδιο αντιπροσωπεύει ένα ενεργό αλλά σταθερό σώμα.

α.Αντίθεση: τα πάντα υπάρχουν σε δύο συνιστώσες και είναι αντίθετα μεταξύ τους, όπως με το Γιν και το Γιανγκ. Δεν υπάρχουν εξίσου σαν μια μονάδα. Αντίθετα, αγωνίζονται συνεχώς να ξεπεράσουν το ένα το άλλο στην ίδια μονάδα. Είναι αυτός ο συνεχής αγώνας που βάζει τα πάντα σε κίνηση.

β.Συμπληρωματικότητα:σε αυτήν την ερμηνεία, τα δύο συστατικά συνυπάρχουν μαζί σαν μία μονάδα και εξαρτώνται το ένα από το άλλο για να επιβιώσουν. Ούτε το Γιν ούτε το Γιανγκ μπορούν να επιβιώσουν από μόνα τους. Ως εκ τούτου, το συστατικό Γιανγκ βασίζεται στο συστατικό Γιν για να επιβιώσει και το συστατικό Γιν βασίζεται στο συστατικό Γιανγκ για να επιβιώσει. Κάθε συστατικό χρειάζεται το αντίθετο για να υπάρξει. Αν αυτή η αρμονία Γιν και Γιανγκ διαταραχθεί, κανένα απο τα δύο δεν θα είναι σε θέση να επιβιώσει.

γ.Ισορροπία:σε αυτήν την ερμηνεία, το  Γιν και το Γιανγκ δεν είναι εξίσου διαιρεμένα. Κάθε ένα αγωνίζεται συνεχώς να ξεπεράσει τον άλλο. Κάποια στιγμή υπάρχει περισσότερο Γιανγκ από Γιν και άλλες φορές, υπάρχει περισσότερο Γιν από Γιανγκ. Σε αυτήν τη συνεχή κατάσταση αγώνα, είναι σε θέση να ζήσουν μαζί. Ένα παράδειγμα μπορεί να αποτελέσουν οι τέσσερις εποχές. Το καλοκαίρι, υπάρχει περισσότερο Γιανγκ από Γιν, ενώ το χειμώνα, υπάρχει περισσότερο Γιν από Γιανγκ. Στο τέλος του έτους, η συνιστώσα Γιν και η συνιστώσα Γιανγκ παραμένουν ίσες μεταξύ τους. Αν και το Γιν και το Γιανγκ είναι συμπληρωματικά μεταξύ τους, δεν πρέπει κανείς να παραμελήσει τη σημασία και τη σημασία της ισορροπίας. Όλα πρέπει να υπάρχουν σε μια ισορροπημένη κατάσταση, προκειμένου να αναπτυχθούν και να ευημερούν.

δ.Αλληλεπίδραση:σε αυτήν την ερμηνεία, Γιν και Γιανγκ είναι συνεχώς σε μάχη και αγωνίζονται να ξεπεράσουν το ένα το άλλο και να αναπτυχθούν . Επομένως, σε ορισμένες περιπτώσεις, το Γιν γίνεται Γιανγκ και το Γιανγκ γίνεται Γιν σε μια σταθερή εναλλάξιμη κατάσταση καθώς εξελίσσονται και αναπαράγονται. Αυτή η αλληλεπίδραση αρχίζει όταν το Γιν και το Γιανγκ φθάνουν στην ωριμότητά τους.

Οι Κλασσικοί του Τάι Τσι Τσουάν λένε ότι ο Τάι Τσι ήρθε από τον Γου Τσι. Όταν το Γου Τσι παίρνει μία ενεργή μορφή, χωρίζεται σε δύο μέρη. Όταν είναι σε ανενεργή μορφή, ενώνεται σε μία. Από τη διαίρεση του συμβόλου στο Γιν και το Γιανγκ, αναπτύχθηκαν οι φυσικές κινήσεις του Τάι Τσι Τσουάν, ακολουθώντας τη φιλοσοφία που συνδέεται με το σύμβολο και την ενεργή μορφή του. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε ότι  τα Γιν και Γιανγκ συστατικά υπάρχουν παντού στην  μορφή του Τάι Τσι.  Στην πρακτική του Τάι Τσι, μπορεί κανείς να ερμηνεύσει τα συστατικά Γιν και Γιανγκ ως σκληρές και απαλές αλληλεπιδράσεις, γρήγορες και αργές κινήσεις, επέκταση και συστολή των μυών, το συντονισμό του πάνω και κάτω μέρος, την αρμονία του μέσα και του έξω, το άνοιγμα και το κλείσιμο κινήσεων, τις κενές και τις πλήρεις στάσεις, την προώθηση και την υποχώρηση βημάτων, τις αριστερές και τις δεξιές κινήσεις των ματιών, και τις ενεργές και τις ανενεργές καταστάσεις του νου.

Το ψάρι Γιανγκ είναι ο ουρανός το ψάρι Γιν είναι η Γη:

Στο σύμβολο Τάι Τσι, τα συστατικά Γιν και Γιανγκ αναφέρονται συνήθως ως ψάρια Γιν και Γιανγκ. Το σύμβολο συνήθως σχεδιάζεται κάθετα με το ψάρι Γιανγκ στην κορυφή που αντιπροσωπεύει τον ουρανό και το ψάρι Γιν στο κάτω μέρος που αντιπροσωπεύει τη γη. Στη θεωρία Γιν/Γιανγκ, το σύμπαν αποτελείται από ουσίες Γιν και Γιανγκ. Όταν οι ουσίες είναι φωτεινές, ενεργές, σκληρές, κλπ. θεωρούνται ως ουσίες Γιανγκ. Όταν οι ουσίες είναι σκοτεινές, ανενεργές, μαλακές κ.λπ. θεωρούνται ως ουσίες Γιν. Επομένως, οτιδήποτε υπάρχει στη φύση μπορεί να ταξινομηθεί είτε ως Γιανγκ είτε ως Γιν. Λέγεται ότι το Γιν και το Γιανγκ είναι η αρχή του ουρανού και της γης, το θεμέλιο όλων των πραγμάτων, ο δημιουργός της ζωής και του θανάτου. Αν κάποιος δεν καταλαβαίνει τη βασική θεωρία Γιν και Γιανγκ, οποιαδήποτε ενέργεια ή αδράνεια είναι ήδη ένα λάθος.

Στην πρακτική του Τάι τσι , ο δάσκαλος συχνά επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά για να τονίσει τη σημασία αυτής της θεωρίας Γιν και Γιανγκ. Ταυτόχρονα, τονίζει τη σημασία του να έχουμε ένα μαλακό και χαλαρό σώμα, με σταθερά και συμπαγή πόδια.Το απαλό και χαλαρό σώμα είναι η αντανάκλαση του χαρακτηριστικού της ανοικτότητας και της κενότητας του ουρανού για να λειτουργήσει ως καμβάς για πολλά πράγματα που συμβαίνουν και λαμβάνουν χώρα, όπως η στροφή και το στρίψιμο του σώματος, γρήγορες, αργές, σκληρές ή απαλές κινήσεις κλπ.Τα σταθερά και συμπαγή πόδια είναι μια αντανάκλαση των χαρακτηριστικών της στερεότητας και του πάχους της γης για να υποστηρίξει και  την κινητικότητα του υπόλοιπου σώματος με ευκολία.

Τα μάτια των ψαριών

Στο σύμβολο Τάι Τσι, υπάρχει μια μαύρη κουκκίδα μέσα στα ψάρια Γιανγκ, και υπάρχει μια λευκή κουκκίδα μέσα στα ψάρια Γιν. Αν και στη συζήτησή μας για τα Γιν και τα Γιανγκ ψάρια εξηγήσαμε ότι το Γιν και το Γιανγκ μπορούν να είναι συμπληρωματικα, σε αντίθεση, σε ισορροπία και αλληλεπίδραση και υπάρχουν σε όλα, ο πυρήνας αυτής της μετατροπής να βρίσκεται στα "μάτια των ψαριών". Υπάρχουν αρκετές έννοιες πίσω από αυτά τα μάτια ψαριών.

α. Τα μάτια των ψαριών συμβολίζουν ότι όλα όσα υπάρχουν αποτελούνται από πολλά επίπεδα.

β. Τα μάτια των ψαριών συμβολίζουν ότι η αρχική πηγή μετασχηματισμού προέρχεται από το ίδιο αντικείμενο.

γ. Τα μάτια των ψαριών συμβολίζουν ότι όλα έχουν μια λογική πρόοδο. Τα πράγματα γενικά ξεκινούν ως βρέφη και προχωρούν στην ενηλικίωση και κινούνται από αδύναμα σε ισχυρά. Κανένας δεν μπορεί να σταματήσει ή να διακόψει αυτήν την εξέλιξη.

δ. Τα μάτια του ψαριού εξηγούν ότι το σώμα των πάντων έχει τη δική του πηγή δύναμης. Ως εκ τούτου, τα πάντα έχουν στοιχεία αντίθεσης και συμπληρωματικότητας μέσα τους.

ε. Τα μάτια ψαριών συμβολίζουν την ανισορροπία ή την κατάσταση ισορροπίας μέσα σε ένα μεγαλύτερο σώμα. π.χ. Όταν ένα σώμα είναι υγιές, όλα τα όργανα λειτουργούν κανονικά με τάξη, συντονισμό και σταθερότητα. Τα ψάρια  εξηγούν την υγιή κατάσταση του σώματος. Τα μάτια των ψαριών εξηγούν την ισορροπία και την ανισορροπία μεταξύ των μεμονωμένων εσωτερικών οργάνων και συστημάτων.

στ. Τα μάτια των ψαριών συμβολίζουν τη σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον. Εξηγούν πώς κάποιος πρέπει να είναι σε αρμονία με το περιβάλλον και να το χρησιμοποιεί.

Η σπειροειδής κίνηση

Η Γη χρειάζεται έναν χρόνο για να ολοκληρώσει την τροχιά του ήλιου. Οι άνθρωποι παρατηρούν τον ήλιο σε τροχιά από τη Δύση προς την Ανατολή από τη γη. Ταυτόχρονα, το φεγγάρι χρειάζεται έναν μήνα για να ολοκληρώσει την τροχιά της γης από τη Δύση προς την Ανατολή. Επειδή οι άνθρωποι συχνά παρατηρούσαν τον ουρανό ενώ κοιτούσαν το Νότο, οι άνθρωποι αποφάνθηκαν ότι το σύμπαν στρεφόταν προς τα αριστερά ή ότι γύριζε από τα δεξιά προς τα αριστερά.

Στο σύμβολο Τάι Τσι, το ψάρι Γιανγκ βρίσκεται στην πάνω αριστερή γωνία. Το ψάρι Γιν είναι στη δεξιά κάτω γωνία. Αυτό κάνει την ελικοειδή κίνηση μέσα στο σύμβολο να κινείται προς τα αριστερά. Αυτό εξηγεί ότι το σύμπαν στρέφεται προς τα αριστερά. Μπορούμε να δούμε αυτήν την αναπαράσταση στην πρακτική Τάι Τσι σε τρεις τομείς:

α. Ο αρχικός προσανατολισμός είναι πάντα προς τα Νότια.

β. Η φόρμα αρχίζει πάντα στη δεξιά πλευρά, κινείται στην αριστερή πλευρά και τελειώνει στη δεξιά πλευρά.

γ.Για να το κάνει σωστά ο μαθητής πρέπει να περιστρέφει τη μέση του σε κάθε κίνηση.

Το ατελές στον ουρανό και τη γη

Κάποιος μπορεί να χωρίσει το σύμβολο σε τέσσερα μέρη που συσχετίζονται με τέσσερις εποχές και μια άλλη διαίρεση σε οκτώ τμήματα που συσχετίζονται με οκτώ κατευθύνσεις.

Στο σύμβολο Τάι Τσι, η ουρά του ψαριού Γιανγκ τελειώνει στην κάτω δεξιά γωνία. Είναι η βορειοδυτική κατεύθυνση. Η ουρά του ψαριού Γιν τελειώνει στην πάνω αριστερή γωνία. Είναι η Νοτιοανατολική κατεύθυνση. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Έτσι η γη δεν είναι πλήρης στα νοτιοανατολικά και ο ουρανός δεν είναι πλήρης στα βορειοδυτικά.

Ανενεργό εξωτερικά, ενεργό εσωτερικά

α. Ο εξωτερικός κύκλος του συμβόλου Tai Chi είναι ένας πλήρης κύκλος και αντιπροσωπεύει τη σιωπηλή αδράνεια. Τα ψάρια Γιν και Γιανγκ μέσα στον κύκλο είναι ενεργά αγωνιζόμενα να ξεπεράσουν το ένα το άλλο. Ως εκ τούτου, το σύμβολο Τάι Τσι  είναι ήσυχο στο εξωτερικό και ενεργό στο εσωτερικό.

β. Ένα άλλο νόημα πίσω από αυτό το σύμβολο είναι ότι αποτελείται από τρία στοιχεία. Ο πλήρης κύκλος εξωτερικά, με τα ενεργά ψάρια Γιν/Γιανγκ και την κυματιστή γραμμή που τα χωρίζει. Επομένως, το σύμβολο σημαίνει ότι το σύμπαν αποτελείται από τρία πράγματα: τον Ουρανό, τη  Γη και  τον Άνθρωπο. Έτσι καιη εκπαίδευση Τάι Τσι  περιλαμβάνει τρία επίπεδα: το σωματικό, το ψυχικό και το Τσι. Το φυσικό είναι ισοδύναμο με τη γη, είναι στερεό και παχύ ικανό για να υποστηρίξει όλες τις λειτουργίες. Το μυαλό είναι παρόμοιο με τον ουρανό, δεν περιορίζεται από τον χώρο και τον χρόνο. Το Τσι είναι το πιο σημαντικό συστατικό , καθορίζει τη ζωή και το θάνατο.

Επιστημονική παρατήρηση

Το σύμβολο Tai Chi είναι ένα φαινομενικά απλό  σύμβολο αλλά οι φυσικοί έχουν αναγνωρίζει σε αυτό στοιχεία και  κβαντικής θεωρίας  αλλά και της θεωρίας του χάους.

Το Σύμβολο Τάι Τσι είναι ένα κομμάτι της κινεζικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Ήταν το αποτέλεσμα των ακριβών παρατηρήσεων των αρχαίων Κινέζων φιλοσόφων. Αν και αυτό είναι ένα απλό σύμβολο, συνοψίζει όλα τα φυσικά φαινόμενα, μετασχηματισμούς και το συντονισμό από την θεωρία του Γιν και Γιανγκ. Αποκαλύπτει μυστικές πληροφορίες, όπως οι σχέσεις και  η ανάπτυξη στη φύση. Αυτές οι κρυφές πληροφορίες είναι λαμπρές. Έχει εποικοδομητική δημιουργικότητα, ακριβείς παρατηρήσεις, σαφείς ιδέες και έμπνευση. Το Τάι Τσι Τσουάν είναι μια τέχνη φυσικής κίνησης που δημιουργήθηκε από αρχαίους με σκοπό να εξασκηθούν και να   ερμηνεύσουν/ κατανοήσουν αυτήν τη φιλοσοφία.

Όποια ερώτηση έχεις για το Ταί Τσι  μπορεί να απαντηθεί  μελετώντας  το σύμβολο του.

Το όνομα «Τάι Τσι Τσουάν» (T'ai Chi Ch'üan ή Taijiquan)  βασίζεται στην ιδέα και την έννοια του συμβόλου «Τάιτζι» (Taiji). Επομένως είναι παράδοξο ότι τα παλαιότερα βιβλία για το Τάι Τσι δεν αναφέρουν πολλά γι’ αυτό. Μια απλή και λογική εξήγηση βρίσκεται στο έργο των Γιανγκ Τσενγκ Φου (Yang Chengfu) και Τονγκ Γινγκ – Τσιε (Dong Ying-Chieh), όπου λέγεται:

太極圖之義陰陽相生,剛柔相濟千變萬化。

太極拳即由此而出也。推手即太極之圖形。

Η έννοια του συμβόλου «Τάιτζι» (Taiji) είναι ότι το Γιν και το Γιανγκ παράγουν το ένα το άλλο.Μαλακό και σκληρό επωφελούνται το ένα από το άλλο με τις ατελείωτες αλλαγές και τους μετασχηματισμούς τους. Το όνομα «Τάι Τσι Τσουάν» (Taijiquan) προέρχεται από αυτό. Οι ασκήσεις πίεσης με τα χέρια έχουν γι’ αυτόν τον λόγο το σχήμα του συμβόλου «Τάιτζι».

Στην πραγματικότητα οι εξηγήσεις για το τι σημαίνει το «Τάιτζι» είναι πολύ διαφορετικές και κατά συνέπεια, είναι ενδιαφέρον να γνωρίζουμε την προέλευση της έννοιας: τα δύο αρχικά κείμενα όπου γίνεται λόγος για το «Τάιτζι» είναι το Τσουάνγκ Τσι (Zhuang Zi - 莊子) (περίπου 300 π.Χ.) και «Τα δέκα φτερά του Yi Jing 易 經» (υποτίθεται ότι έχει καταρτιστεί στα τέλη της περιόδου των Εμπόλεμων Κρατών, περίπου 475- 250 π.Χ.) Διαφορετικά η λέξη σπάνια βρίσκεται σε κείμενα πριν από τη δυναστεία των Χαν (Han). To «Τάιτζι» έφερε κοσμολογικές υποδηλώσεις ήδη από τη δυναστεία των Χαν, αλλά δεν είχε καμία μεγάλη σημασία πριν από τη δυναστεία των Σουνγκ (Song), όπου χρησιμοποιούνταν ευρέως σε μεταφυσικό και κοσμολογικό πλαίσιο σε κείμενα διαλογισμού.

Το «Τάιτζι» εμφανίζεται στο έργο Τσουάνγκ Τσι (Zhuang Zi) στο κεφάλαιο Τα Τσόνγκσι (Da Zongshi - 大宗師) που θεωρείται ότι γράφτηκε από τον Τσουάνγκ Τσου (Zhuang Zhou - 周) περίπου το 300 π.Χ.

Σήμερα πολλοί άνθρωποι που ασκούν Τάι Τσι δίνουν υπερβολική έμφαση στην απαλότητα και στη χαλάρωση. Επιδεικνύουν υπερβολικά απαλές κινήσεις που μοιάζουν με μαλακά μακαρόνια. Προφανώς, αυτή η πρακτική του Tάι Τσι δεν είναι σωστή. Αν υπάρχει μόνο Γιανγκ χωρίς Γιν, η τεχνική είναι άκαμπτη και χωρίς παραλλαγές. Δεν είναι καλή τεχνική. Αν η τεχνική είναι όλη Γιν χωρίς Γιανγκ, η τεχνική είναι πολύ μαλακή και δεν έχει καμία δύναμη πάλης. Κάποιος που είναι εντελώς Γιν θα καταλήξει να είναι σε άμυνα όλη την ώρα. Αν η τεχνική Γιανγκ έχει Γιν, η τεχνική έχει ορατή δύναμη. Αν η τεχνική Γιν έχει Γιανγκ, η τεχνική έχει κρυφή δύναμη. Είναι μια καλή τεχνική όταν κάποιος συνδυάζει και τα δύο μαζί σε ένα ισχυρό χτύπημα. Αυτό είναι Ται Τσι.

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Τάι Τσι (太极)